היטל השבחה הינו מס המשולם לרשות המקומית על ידי בעלי נכסים בעת אישור תוכנית המעלה את ערך הנכס, בדרך כלל מחצית משווי ההשבחה אך ישנם מקרים בהם ניתן לתת פטור. היטל השבחה אינו חל על תוכניות שאושרו לפני 1.7.1975.
היטל השבחה הינו תשלום הנגבה על ידי הרשויות המקומיות מבעלי נכסים כאשר תכנית שאושרה בוועדה המקומית מביאה לעליית ערך הנכס. ההיטל משולם בדרך כלל בעת המכירה, אך הוא מחושב בעת אישור התוכנית. ההיטל משולם כאשר יש אישור לזכויות בנייה נוספת, שינויים בייעוד הקרקע וכיוצא הזה.
פטור מהיטל השבחה
בעל נכס עשוי להיות פטור מתשלום היטל השבחה במקרים מסוימים של השבחת קרקע. חלק מהפטורים ניתנים אוטומטית, בעוד שאחרים יש לבקש. הזכאות לפטור כוללת קרקע שכונת שיקום, אזור שיקום, מוסדות ציבוריים, זכאות סיוע, התוכנית שקדמה לתוכנית המשביחה קיבלה תוקף לפני 1 בינואר 1950, נגישות, דרך ציבורית, מרחב מוגן, דירה למגורים המשמשת לחייב או לקרובו, בשטח כולל של עד 140 מ"ר, מתן הקלה או התרת שימוש חורג, בגלל מצבו החומרי.
למימוש הזכות לפטור מהיטל השבחה יש צורך לפנות לוועדה המקומית על מנת לברר האם הפטור ניתן אוטומטית או שנדרשת בקשה. רוב הבקשות הן לשיפור בניית ממ"ד או בנייה או הרחבה של דירת מגורים. בקשה לפטור יש להגיש תוך 45 יום ממועד קבלת השומה. כאשר ההשבחה נובעת מתמ"א 38, יש פטור חלקי מהיטל השבחה, וההיטל הוא 5% משיעור ההשבחה, לא 50%.
חישוב היטל השבחה
היטל השבחה הינו מס המחושב בעת אישור תכנית השבחה, אך משולם רק בעת המכירה. מדובר במחצית מעליית ערך הנכס הנובעת מההשבחה. ההיטל מחושב על ידי הרשות המקומית וניתן לערער עליו. פטורים והנחות זמינים במקרים מסוימים. ההיטל אינו מבוסס על שווי הנכס הכולל, אלא על שווי ההשבחה בלבד. חשוב לציין כי ההיטל משולם במועד המכירה, ולא במועד האישור.
היטל השבחה המשולם לרשות המקומית נקבע בעת אישור התוכנית. גובה ההיטל הינו 50% מעליית ערך הקרקע, והוא ישולם ביום מתן היתר הבנייה או מכירת הנכס. הרשות המקומית עורכת את השומה ומיידעת את החייבים על זכותם לבקש השגה על השומה.